Sammanfattning av vecka 23-24
Hej alla
glada! Detta kommer bli vårt sista inlägg för denna termin på Topasen.
Vi har avslutat vårt projekt, samt skickat/skickar hem barnens material samt planta.
Barnen skapar
för fullt på avdelningen, allt från teckningar till egna sagor av olika
material. Lek i olika former inne som utomhus, vi blandar materialet och skapar
nya lekar, exempel: koja, hinderbanor, hus, spel, djurgårdar/zoo, tågbana med
bostadsområde/bondgård etc.
Stort intresse
hos barngruppen dessa veckor har varit att få leka utomhus. Självklart går vi
ut och leker, men det har varit varmt och barnen har varit trötta pga. solen
och värmen. Vi har reflekterat med barnen kring varför vi väljer att gå in,
vara ute kortare stunder eller vara inne. Barnen har haft en god förståelse
kring detta. Vattenflaskor och solhatt samt solkräm är bra att det finns på
förskolan i denna värme.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med hjälp av
PlusPlus arbetar barnen flitigt och skapar siffror, matematiska tecken och
olika figurer. Det krävs teknik, fokus, tålamod och fingerfärdighet när det
kommer till att skapa i grupp.
UNO och Fia med Knuff är spel som barnen uppskattar mycket. De spelar dessa med egna regler samt följer spelets regler.
Inomhus har våra
barn just nu fått intressen för att bygga med lego, klossar, djur, tågbanor, bygga
med pussel. Här sker olika former av lekar, allt från rollekar till
enskilt/grupparbete.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Vardagligt
arbete kring hur viktigt det är att vara en bra kompis sker, trots att vi lagt
ner projektet, stoppas inte värdegrundsarbetet. Vi arbetar för att skapa förståelse
för varandra, se till varandras behov och inte bara sina egna, öppen dialog så
inte missförstånd sker, barnen ska kunna prata ut med varandra för att lösa
saker tillsammans, ge varandra positiv feedback, ha ett gott bemötande mot
varandra samt bemöta den andre som du själv vill bli bemött.
Vi ska visa glädje samt
uppskatta varandra. Detta är några exempel på hur vi arbetat med barnen under
vår tid här på Topasen.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Barnen är så stolta över att
deras odling växt. Vi har odlat allt från äpplen, bifftomater, till paprikor.
Barnens omsorg till sina växter hoppas vi fortsätter när de kommer hem J
Det sker diskussioner kring
hur växterna har växt snabbt, varifrån de kommit, från frö, till skott, till
planta, även att pollinationerna kommer och har kommit för att växterna ska få frukt/grönsaker.
Högläsning sker i olika former
i verksamheten.
Vi pedagoger har läst böcker för
barnen samt så har barnen läst för varandra. Polyglutt är även uppskattat hos
barnen.
De kan sitta själva och
bläddra på lärplattan eller så slår vi på storskärmen där vi kan titta på en
bok gemensamt.
Vi pedagoger på Topasen vill
nu tacka för detta härliga år med era barn. Vi far nu vidare mot nya äventyr.
Anne, Caterine, Fredrik, Kajsa
& Nina börjar på Smaragden där vi sår nya frön och möter nya spännande
äventyr.
Maisoun med pedagoger från
Rubinen stannar kvar/flyttar upp till Topasen gör likaså.
Stort tack för allt! Vi önskar
alla lycka till! J
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar