fredag 6 oktober 2023

VECKA 33-39 - SMARAGDEN

 Hej och varmt välkomna till Smaragdens första blogginlägg.



Vi ser fram emot att arbeta och lära känna er detta läsår.

 

Inskolningarna har varit i full gång och flutit på. I höst kommer några fler barn till vår skara som vi välkomnar med öppna armar. Barngruppen börjar landa och finna sig själva, sin trygghet hos varandra och hos oss.

 

Projektarbetet har påbörjats genom grupparbeten i tre grupper. Här arbetar vi i mindre fasta grupper med två pedagoger. Vi utgår från en nyfikenhetsfråga och just nu undersöks frågan kring normer och värden samt värdegrund.

 

Här kommer en sammanfattning från inskolning till vecka 39.

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

 

Dessa veckor har barnen utforskat våra miljöer på olika sätt. Exempelvis måla och rita, bygga och rasa och undersöka vår närmiljö etc.



 

Miljöerna undersöks fortfarande. Vi finner alltid nya saker att utforska.



 

En av våra projektgrupper har undersökt måla med akrylfärger. Detta var väldigt spännande, känna på färgen, smaka på den, måla på pappret eller på bordet? Jaa vi undersökte allt.

 


Två grupper har undersökt närområdet genom att besöka lekparken tunnelparken, eller besökt biblioteket. 



Här har vi uppmärksammat att barngruppen är väldigt samarbetsvilliga, hjälpsamma och nyfikna tillsammans. Även hur barnen under promenaden undersöker hur de ska vara mot sin kamrat som sitter vid sidan om en i vagnen. Exempel hur tar jag kontakt med min kompis bredvid mig? 

 


Matematik, Teknik, Digitalisering:

Som vi tidigare uppmärksammat har barnen dessa veckor utforskat våra miljöer. Detta genom att bygga, rasa, lägga pussel, känna på materialet, rita, måla, utforska speglarna, ljusbordet etc. Miljöerna undersöks fortfarande effektivt och nyfiket.



En projektgrupp har arbetat med matematiken och samarbete genom att bygga sandkakor/former. Hur får vi till en kaka? Kan vi bygga tillsammans?



Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi arbetar för att barnen ska finna sin roll och egen individ. I början var barnen väldigt blyga och tillbakadragna. Nu ser vi att barnen börjar landa, de börjar bli trygga och finna sig själva.

Vårt mål är att undervisa barnen i normer och värden, värdegrund. Vi har påbörjat arbetet med att undervisa i hur man är som kompis, turas om, vänta på sin tur, hur man tar kontakt med kamrater, dela med sig etc.



Ett exempel på hur en grupp arbetat med turtagning och dela med sig: rulla en mjuk fotboll till varandra. Hur rullar jag bollen? Kan jag ha bollen hela tiden? Kan jag kasta? Hur känner min kompis då? Vems tur och till vem?



Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Under veckorna har barnen undersökt våra böcker genom att känna samt läsa tillsammans med oss, även lyssna på sagor/sånger via polyglutt (finns ett konto för vårdnadshavare där ni kan logga in och använda appen själva, inloggning finns vid ingången på anslagstavlan).



En projektgrupp har även besökt biblioteket för att förnya vårt utbud med böcker, vilket uppskattades hos barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar