Hej och varmt välkomna till Smaragdens första blogginlägg.
Vi ser fram
emot att arbeta och lära känna er detta läsår.
Inskolningarna
har varit i full gång och flutit på. I höst kommer några fler barn till vår
skara som vi välkomnar med öppna armar. Barngruppen börjar landa och finna sig
själva, sin trygghet hos varandra och hos oss.
Projektarbetet
har påbörjats genom grupparbeten i tre grupper. Här arbetar vi i mindre fasta
grupper med två pedagoger. Vi utgår från en nyfikenhetsfråga och just nu
undersöks frågan kring normer och värden samt värdegrund.
Här kommer en
sammanfattning från inskolning till vecka 39.
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Dessa veckor har barnen utforskat våra
miljöer på olika sätt. Exempelvis måla och rita, bygga och rasa och undersöka
vår närmiljö etc.
Miljöerna undersöks fortfarande. Vi
finner alltid nya saker att utforska.
En av våra projektgrupper har undersökt
måla med akrylfärger. Detta var väldigt spännande, känna på färgen, smaka på
den, måla på pappret eller på bordet? Jaa vi undersökte allt.
Två grupper har undersökt närområdet genom att besöka lekparken tunnelparken, eller besökt biblioteket.
Här har vi
uppmärksammat att barngruppen är väldigt samarbetsvilliga, hjälpsamma och
nyfikna tillsammans. Även hur barnen under promenaden undersöker hur de ska
vara mot sin kamrat som sitter vid sidan om en i vagnen. Exempel hur tar jag
kontakt med min kompis bredvid mig?
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Som vi tidigare uppmärksammat har barnen dessa veckor utforskat
våra miljöer. Detta genom att bygga, rasa, lägga pussel, känna på materialet,
rita, måla, utforska speglarna, ljusbordet etc. Miljöerna undersöks fortfarande
effektivt och nyfiket.
En projektgrupp har arbetat med matematiken och
samarbete genom att bygga sandkakor/former. Hur får vi till en kaka? Kan vi
bygga tillsammans?
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Vi arbetar för att
barnen ska finna sin roll och egen individ. I början var barnen väldigt blyga
och tillbakadragna. Nu ser vi att barnen börjar landa, de börjar bli trygga och
finna sig själva.
Vårt mål är att
undervisa barnen i normer och värden, värdegrund. Vi har påbörjat arbetet med
att undervisa i hur man är som kompis, turas om, vänta på sin tur, hur man tar
kontakt med kamrater, dela med sig etc.
Ett exempel på hur
en grupp arbetat med turtagning och dela med sig: rulla en mjuk fotboll till
varandra. Hur rullar jag bollen? Kan jag ha bollen hela tiden? Kan jag kasta?
Hur känner min kompis då? Vems tur och till vem?
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Under veckorna har barnen
undersökt våra böcker genom att känna samt läsa tillsammans med oss, även
lyssna på sagor/sånger via polyglutt (finns ett konto för vårdnadshavare där ni
kan logga in och använda appen själva, inloggning finns vid ingången på
anslagstavlan).
En projektgrupp har även
besökt biblioteket för att förnya vårt utbud med böcker, vilket uppskattades
hos barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar