Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Vi har denna
vecka undersökt vår utemiljö genom att hoppa i vattenpölarna. Känna på sanden
när den är blöt och torr. Den fastnar mer när den är blöt på händerna.
Att undersöka våra pennor och färger är
också kul, vi har ritat på vita stora A3 papper, använt både en och två pennor
samtidigt.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Bygga sandkakor
samt torn och sedan rasa dem är såklart kul. Vi använder hela kroppen för att
fylla våra former/hinkar. Vi räknar hur många torn/sandkakor vi skapat.
Vi lyssnar på böcker samt sånger på Polyglutt via storskärm. Sänker projektorskärmen så att barnen kan komma närmare det som visas.
Under
projekttiden har vi filmat barnen. Filmen spelas sedan upp för barnen. De blir
intresserade av det som visas och vill gärna känna på skärmen. De tittar
entusiastiskt på filmen och pekar på varandra när de ser sina kompisar på
skärmen.
Värdegrundsarbete,
normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Vi återupptar aktiviteten rulla boll i våra projektgrupper. I denna
aktivitet får barnen möjligheten att vänta på sin tur, dela med sig, samarbeta,
turas om. Citat ur läroplanen kopplat till aktiviteten
Förskolan ska ge varje barn
förutsättningar att utveckla:
•
förmåga att fungera enskilt och i
grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter
samt att ta ansvar för gemensamma regler
Denna aktivitet uppskattas av barnen. Flera barn snappar upp aktiviteten
direkt. De vi tillsammans behöver träna på är att inte kasta bollen till
kompisarna (vissa kompisar blir ledsna då), inte ta bollen från kompisarna när
det är någon annans tur. Under aktiviteten diskuteras normer och värden, värdegrund,
empati med barnen.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Barnen visar
intresse för böckerna som vi lånade från biblioteket. Tillsammans läser vi
dessa i soffan, på golvet, i pölen (blåa stora mjuka cirkeln), vid borden etc.
barnen tar även eget initiativ till att använda böckerna. Sitter och bläddrar
själva och tillsammans med kompisarna.
Vi tränar även
på att: jag kan göra saker själv,
rita, måla, bygga torn, rulla boll etc.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar