fredag 20 oktober 2023

VECKA 41-42 SMARAGDEN

 


Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 


Under veckan har barnen lekt utomhus och utforskat sin närmiljö samt smaragdens gård. En promenad i närområdet uppskattas av barnen och vi ser entusiasm samt ett lugn i barnen. Barnen tränar även på värdegrunden när vi sitter tillsammans i vagnen.







Fönsterna med våra växter är väldigt intressanta. Både växterna inomhus samt vad som sker ute med allt som växer nu under hösten. Växterna både inne och ute känner vi på, hur känns dessa? Kan jag dra i de, och vad händer om jag drar? Varför finns det tomat och paprika på några?

Barnen har även uppmärksammat att det skiljer sig dag för dag med vädret. De är speciellt entusiastiska när det regnar. Då samlas barnen och undersöker och tittar på regnet.

 

 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

 

Dagliga matematiska utmaningar möter våra barn varje dag, exempel hur många barn får plats i en plastlåda? Ja vi provar såklart, allt från två till tre barn får plats. Men vi måste vara försiktiga, för lådan kan gå sönder, och vi sitter fler och vi inte skadar varandra.

 

I den fria leken har barnen utforskat i rörelserummet. Detta genom att bygga hus/tornbygge, öva balans, och rulla boll. Barnen har även fått arbeta med flera bollar. Detta genom att ta ner alla bollar som finns nere i rörelserummet och sprida ut dem på golvet. Barnen rullade i början till varandra, bollar överallt och mycket skratt och entusiasm, leken slutade sedan i att bollarna rullades, sparkades och kramades.  

 

Digitalisering och teknik, under vårt projektarbete filmar vi våra barn under aktiviteten som de sedan får titta och reflektera över. Vi har uppmärksammat att barnen reagerar direkt när de hör sina namn och pekar på sina kamrater när dem ser varandra.

 

 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Under projektarbetet arbetar vi fortfarande med aktiviteten rulla boll. Barnen är väldigt ivriga och vill rulla bollen till varandra. Några barn har förstått aktivitetens betydelse och sätter sig direkt och rullar fram och tillbaka till varandra samt pedagog.


Medan några barn fortfarande upplever att bollen är deras. För att möta barnen som knäckt aktivitetens syfte och mål utmanar vi nu dem genom att utveckla aktiviteten. Vi rullar istället för en mjuk och gosig boll, en fotboll utomhus. För att nå alla barn utvecklar vi aktiviteten samt undervisar vi på olika nivåer. Vi kommer till exempel introducera färger och uppdrag i denna aktivitet för barnen.

Målet med aktiviteten är fortfarande värdegrund, normer och värden, och vi tränar på att vänta på vår tur, turtagning och rulla bollen till varandra. Barnen övar även på att lyssna på varandra samt på att ta uppmaningar och instruktioner.

 

Citat från läroplanen

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter

och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler.

 

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Under veckorna har vi även läst böcker via pollyglutt, haft högläsning med barnen enskilt, men även i grupp. Vi märker att barnen uppskattar böckerna och läsningen. 

Barnen sitter även själva och tittar igenom böckerna eller tillsammans med kamrat.

Vi har påbörjat arbetet genom att läsa böcker i vårt projektarbete. Böcker som gått sönder har vi kopierat i olika storlekar och laminerat dessa för att barnen själva ska kunna titta samt känna på sidorna.

 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar